torsdag 10. desember 2009

Fly til Filly

Sølvi har altså ruten Bergen - Oslo - Bangkok - Manila. SAS + Thai Airways.

Flyet eg skal ta fra Bergen går 11.50 og eg har 50min på Gardermoen før flyet mitt drar avgårde-kåre til Bangkok. Mot alle odds var eg tidlig ute på Flesland. Eg notere meg at begge de to flyene som går til Oslo før mitt e forsinka. Hmm... Det e jo ikkje mye forsinkelse som skal til før eg miste flyet til Bangkok, men eg tenke at forsinkelsen e vel noe som kan jevne seg ut. Blir sittende på den gaten som forsenka fly nr 2 skal gå fra. Og ette alle passasjerene har levert bordingcard/fingeravtrykk tenke eg at jaja, det skade vel ikkje å spør ka som skjer og om eg evt sitte i knipo.
"Unnskyld, du eg lure litt på ka som e grunn til disse forsinkelsene, og om du evt. veit om det komme til å påvirke 11.50-flyet og?"
"Jo, du det e værproblemer på Gardermoen, så vi får bare lov til å fly når de gir oss klarsignal"
"Du skjønne, eg skal til Bangkok med et fly som skal gå 13.30..."
Dama græbba telefonen; "Hei det e Åse her, vi har en MASTAD her som skal videre til Østen, vi må få hon med!" Østen gitt, følte meg nesten som Napoleon med sin hær (bortsett fra at han ikkje drog til Østen) / de vise menn, som riktignok drog FRA Østen, eller Marco Polo. Han drog vel i den retningen?

anyway, eg havna på dette flyet, satt rett over hullet kor de 5 siste koffertene rulla inn i flyet. Ingen av de var mine, og eg begynte å tenke på når min koffert evt ville komme frem til Manila..

På Gardermoen var det altså litt snø. Men eg hadde grei tid til neste fly, så alt va fint. På gaten til flyet mitt var det så mange lysekvite nordmenn. Kjedelig! Eg pleie liksom ha vært en av av svært få kvite (hvertfall hokjønn) på det laange flyet.


Der på gaten ble selvfølgelig SOLVI MASTAD ropt opp...oh no, trouble. For å bli ropt opp betyr jo stort sett at noe ikkje e som det skal, men I LOVE ASIAN SERVICE!!! "Is it okay that I get you a better seat?" spurte en søt asiater, med mye smil og latter. :) Så kan vel si at eg fikk VM i god beinplass, og som om ikkje det var nok, så fikk eg faktisk ha treseteren for meg sjøl halve turen!! Amacing grace!

På Gardermoen var det en sånn munk, av typen orange og med lite hår. Skjønne ka eg meine? Vertfall, munkelakenet hans e jo ikkje heilt fotsitt, så et par sandaler med kraftige ullsokker var ganske synlig. Vinterdrakt?

Det rare var at han ikkje hadde tatt av seg ullsokkene sjøl om vi var landa i Thailand.



Flaut!!! Ca tre ganger før avgang ble det opplyst, på norsk, at et ikkje e lov til å nyte medbrakt alkohol, og at betjeningen har lov til å nekte alkoholservering til tydelig berusede personer. Eg sank ned i setet og skamma meg over å være norsk...


Fremme i Bangkok fikk alle hokjønnene en liten oppsats orkideer til å feste på jakken. Plastik? Nå nei du, dette var ekte varer! Og mens sludde herska på Gardermoen, stod en ildkule opp over Bangkok når vi landa (akkurat med en gang kunne eg ikkje ta bilde, så her har ildkula blitt litt mer ei lyspære)


Så var det litt henging og slenging tre timer i Bangkok før den siste biten til Manila ble unnagjort.

Forresten, eg satt rett bak to toalett på det ca 10timers lange flyet og blei ganske sjokkerte!

1) fordi det faktisk ikkje lukta dårlig der inne/utenfor etter 10 timer! De fine thaifolka var veldig flinke med å vaske, spraye og tømme boss o.l! Stort pluss i margen!

2) fordi det var så sinnsykt mange nordmenn som labba inn på do på tennissokkelesten sin!! Hallo! Eg e jo ikkje kjent for å være noen hygienikar eg, men visse grenser må det jammen meg være! Når ståtissere ikkje klare å treffe når de på et jordnært do, så klare de vertfall ikkje det i et av og til ristende turbulensfly! ÆSJ!

Og så var eg i Manila, og det var jammen meg bagasjen min og!!! JIPPI! Og utenfor venta Ike, Elsa (svigermor) og Jacob (nevø) SMIL SMIL

4 kommentarer:

  1. HVa er en MASTAD?

    Anyway - så bra at både du og bagasjen kom fint frem :) Ønsker deg GODE dager!

    SvarSlett
  2. MASTAD er Mæstad på flyspråk... Vakkert ikkje sant?

    SvarSlett
  3. HOHO! Kos deg masse på tur, og hels mannen masse! Håpe du har det riktig så bra :) Vi følge med ;)
    Klem Kristin + JR

    SvarSlett
  4. GØY at dåkke følge med! Håpe livet fare fint med dåkke og!

    SvarSlett