torsdag 24. desember 2009

Å finne det en leter etter, men ikke det en vil ha


I går, lille julaften dro jeg inn til Makati for å finne julestemningen. Makati er fin-strøket i Manila, med en hel del kjøpesentre, hoteller, skyskrapere osv. Det er en plass i Makati jeg liker godt. Palmer, benker og bord, vann som sildrer, fontener. Jeg og Ike var der for noen uker siden, og det var så fredfult og fint. Og så var det pyntet med julestjerner! Julestjerner, som den supernorske juleblomsten, julestjerner!

Så lillejulaften ville jeg altså ta meg en tur dit, nyte freden, solen og en kald Starbucks frappuchino. Julefred, julesterne, julestemning.


I tretiden dro jeg avgårde. Turen inn til Makati tar kun 15min på en god dag. Men i dag måtte jeg stå og vente på FXen, bilen som kjører inn til sentrum. Den kom seint fordi det var så mye trafikk. Kort sagt tok 15min på en god dag, 2 timer på lillejulaften.
Kø. Julesteming?

Når eg kom fram var det så hinsides med folk. I Manila e det jo alltid mye folk, men i går var det mer enn vanlig. Tilogmed på den fine plassen hvor jeg skulle sitte og slappe av var det fult av folk.
Mye folk. Julestemning?

Siden turen tok så lang tid, ble jeg stressa. Jeg skulle jo få tid til å kose meg litt og nyte julefreden før Ike kom fra jobb og vi skulle handle inn litt varer.

Stress. Julestemning?



Jeg ville ha tak i den gode følelsen av jul, den som minner om barnlig glede. Fryd. Men fant det som juletiden representerer i så altfor stor grad. Stress. Kaos. Kø. Paradoksalt nok var det på en måte akkurat julestemningen jeg fant.

Men jeg fant også julestjernene, og syntes lysene i trærne var fine.


Og mens jeg og Ike kjørte slalom mellom handlevognene på "Rema 1000" ala Philippines, kjente jeg julegleden, og spenningen over hva morgendagen vil bringe.



Ha en riktig god jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar